Smart Insights

Uw website is het visitekaartje van uw bedrijf en uw belangrijkste communciatiemiddel. Een goede website is daarmee cruciaal voor het succes van uw bedrijf. Met Smart Insights krijgt u in één oogopslag inzicht in het gedrag van uw online bezoekers en geeft antwoord op vragen als:

Wanneer wordt de website bezocht en betreft het terugkerende bezoekers of steeds nieuwe bezoekers?
Op welke dagen wordt de site het drukst bezocht en is dit het gevolg van gevoerde campagnes (Adwords of e-mail) en bepaal op welke momenten blogs of nieuwsberichten het beste kunnen worden geplaatst.

Welk effect hebben campagnes en aanpassingen aan de website op het bezoek van de website?
Hebben aanpassingen aan de website invloed op het bezoek ervan enzorgen gevoerde campagnes voor meer bezoek?

Hoe hoog is het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat de website na het bekijken van de instappagina meten weer verlaat)?
Dit geeft vooral antwoord op de vraag op de website aansluit op de verwachtingen die de bezoeker ervan heeft; m.a.w. geeft de website relevante informatie voor de bezoeker? Bij een hoog bouncepercentage kan verder worden onderzocht welke pagina’s dit veroorzaken en kunnen deze geoptimaliseerd worden.

Hoelang blijven bezoekers op uw website en hoeveel pagina’s bekijken ze gemiddeld?
Ook dit geeft inzicht in hoeverre de website aansluit op de informatiebehoefte van uw bezoekers.

Via welke kanalen komen uw bezoekers op uw website, waar komen bezoekers vandaan?
Komen bezoekers via zoekmachines (bijv. Google), via betaalde content (bijv. Adwords), via social media (LinkedIn, Facebook, Google+, Twitter) of via een andere website op uw website? Of komt er ook verkeer vanuit een door u opgezette email-campagne? Hoe succesvol zijn de door uw ingezette marketingcampagnes? Levert mijn Adwordscampagne wel het gewenste rendement? Door hier inzicht te verkrijgen kunnen goed lopende kanalen worden geoptimaliseerd en van slecht renderende kanalen afscheid worden genomen.

Welke onderdelen en pagina’s worden het meest bezocht?
Met deze informatie krijgt u inzicht in de onderdelen die het grootste bereik op uw website genereren. Deze informatie kan nuttig zijn om te bepalen op welke pagina’s het beste bepaalde content kan worden geplaatst, eventueel met verwijzingen naar andere pagina’s (mogelijk banners). Anderzijds kan worden bepaald of de navigatie naar slecht scorende pagina’s wel duidelijk genoeg is (staan verwijzingen naar bepaalde pagina’s niet teveel verstopt?)

Via welke pagina’s wordt de website het vaakst verlaten?
Deze pagina’s nodigen blijkbaar niet uit tot verder navigeren op de website en moeten wellicht worden geoptimaliseerd.

Om inzicht te krijgen in deze vragen kan met standaard tools een hele zoektocht zijn. Als ondernemer zit u hier niet op te wachten, want u stekt uw energie en tijd liever in uw business.

Smart Insights zorgt ervoor dat de meest cruciale informatie in één oogopslag zichtbaar wordt en dient als vertrekpunt voor optimalisatie van uw belangrijkste communicatiemiddel: uw website.

Over Roy van den Boorn