SiteTrek

Met SiteTrek krijgt u een antwoord op de vraag: “Hoe beoordelen bezoekers mijn website?”

Via grootschalig kwantitatief onderzoek wordt duidelijk wat bezoekers vinden van de:

  • gebruiksvriendelijkheid van,
  • vormgeving van en
  • informatie op uw website.

Het grote voordeel van SiteTrek van RMI is het feit dat we – onder meer – vastleggen welke pagina’s van de website door een bezoeker bezocht worden. We stellen alleen vragen over de bezochte pagina’s.

HOE WERKT HET?

  • Als een bezoeker de site verlaat, verschijnt een venster met de eerste vraag van het onderzoek.
  • Bij alle bezoekers die worden uitgenodigd voor het onderzoek wordt informatie over het bezoekgedrag automatisch geregistreerd, onder meer:
    • welke onderdelen van de site zijn bezocht;
    • ‘klikpaden’;
    • tijdsduur van het bezoek;
    • ‘referrers’;
      • links op andere sites;
      • zoekmachines (inclusief ingetoetste zoektermen).
  • In de vragenlijst worden vragen gesteld over onderdelen van de site die men zojuist heeft bezocht. Indien men een onderdeel negatief beoordeelt, wordt gevraagd naar een motivatie.

Onderzoeksopzet.
Sitetrek onderzoeksopzet

  • In de online vragenlijst komen onder meer de volgende onderwerpen aan de orde:
    • Wat is de aanleiding om de site te bezoeken? Wat is de bezoekreden? Welke verwachting heeft men van de site?
    • Behoren de bezoekers tot de beoogde doelgroep van de site?
    • Hoe is men op de site geattendeerd? Hoe is men op de site geland?
    • Welke onderdelen van de site worden bekeken?
    • Sluiten de onderdelen van de site aan op de verwachtingen? Waarom sluiten ze niet aan op de verwachtingen? Wat moet verbeterd worden? Hoe?
    • Hoe beoordelen ze aspecten als de gebruiksvriendelijkheid van de site, het informatiegehalte, de vormgeving en de interactiemogelijkheden?
    • Waarom geven sommige bezoekers een onvoldoende aan de site? Wat missen ze? Hebben ze suggesties voor verbetering van (onderdelen van) de site?
    • Vertonen de bezoekers het beoogde gedrag? Waarom niet? Zijn ze van plan om actie te ondernemen naar aanleiding van het bezoek? Wat voor soort actie?
    • Bezoekers die de site binnen 10 seconden verlaten (‘bouncers’) wordt één vraag gesteld: Waarom surft men meteen weer weg?
  • Doorgaans nemen 300 bezoekers of meer deel aan het onderzoek.

WAT LEVERT HET OP?
We rapporteren de resultaten van een online onderzoek in de vorm van:

  • een PowerPoint-rapportage;
  • een presentatie/bespreking van de resultaten.

De PowerPoint-rapportage bestaat onder meer uit de volgende onderdelen:

  • beschrijving van de resultaten aan de hand van:
    • duidelijke grafieken;
    • kenmerkende antwoorden die bezoekers van de site hebben ingetypt;
    • vergelijking van de resultaten met benchmarks (gebaseerd op meer dan 400 sites);
    • prioriteitenmatrix waarin onder meer duidelijk wordt welke aspecten van de site een grote invloed hebben op het totaaloordeel, maar minder goed worden beoordeeld;
  • conclusies over onder meer het profiel van de bezoekers, het bezoekgedrag, het oordeel over (onderdelen van) de site en het ‘effect’ van het bezoek aan de site;
  • praktische en uitvoerbare aanbevelingen/actiepunten voor optimalisatie van (onderdelen van) de site.

Voorbeeld van rapportage.
Sitetrek voorbeeld rapportage

De zogenoemde correlatiematrix: welke aspecten hebben een hoge invloed op het oordeel over de site en worden laag beoordeeld?
Sitetrek correlatiematrix