Eye tracking

Eye tracking maakt het mogelijk te onderzoeken hoe een website door een bezoeker wordt bekeken:

  • Welke delen van de website worden het meest bekeken?
  • Wat is de ‘kijkroute’ van een bezoeker van de website?

Knelpunten in een website worden snel zichtbaar en met het resultaat van eye tracking kan de structuur van een website worden verbeterd. Tijdens diepte interviews kan RMI eye tracking inzetten.

HOE WERKT HET?

  • Eye tracking wordt doorgaans ingezet als aanvulling op interviews over een website.
  • (Potentiële) bezoekers worden op een centrale onderzoekslocatie geïnterviewd en voeren opdrachten uit op de (demo) site.
  • Tijdens de interviewsessie registreert eye tracking apparatuur waar de (potentiële) bezoeker kijkt.
  • In een meekijkruimte kan (via een beamer) worden meegekeken
    • hoe de (potentiële) bezoeker de (demo) site gebruikt (muisbewegingen, clicks, invullen van tekstvelden, etc.)
    • én waar hij/zij naar kijkt.
  • Tijdens de sessie vraagt de interviewer, indien relevant, aan de geïnterviewde om een toelichting (op basis van diens oogbewegingen).
  • Doorgaans nemen 8 tot 16 (potentiële) bezoekers deel aan een interview-/eye trackingsessie (een hoger aantal levert in de regel geen nieuwe inzichten op).
  • RMI is verantwoordelijk voor de werving en opkomst van de geïnterviewden.
  • De deelnemers aan het onderzoek ontvangen als blijk van waardering voor hun medewerking een cadeaubon en vergoeding van reiskosten.

WAT LEVERT HET OP?
We rapporteren de resultaten in een PowerPoint-rapportage met onder meer:

  • ‘gazeplots’: afbeeldingen die duidelijk maken in welke volgorde de onderdelen van een pagina worden bekeken;
  • ‘heatmaps’: afbeeldingen die inzicht bieden in welke onderdelen van een pagina (of navigatiemenu) worden bekeken en welke niet;
  • praktische aanbevelingen over hoe het kijk- en klikgedrag (‘navigatie’) verbeterd kan worden.

Voorbeeld interview.
Sitetrek & RMI(1)

Voorbeeld eye tracker.
Sitetrek & RMI(2)

Voorbeeld heatmap. Heatmap maakt duidelijk welke onderdelen van een pagina vaak bekeken worden en welke niet.
Sitetrek & RMI(3)

Voorbeeld customer journey. In de meekijkruimte kan gevolgd worden hoe de ogen van de (potentiële) bezoeker zich over het scherm bewegen.
Sitetrek & RMI(4)